3 najväčšie právne pasce vášho webu

Kategórie
 
 
 
 
 

3 najväčšie právne pasce vášho webu

3 najväčšie právne pasce vášho webu

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, či obsah zverejnený vo vašom e-shope je z právneho hľadiska v poriadku? Máte dostatok vedomostí a informácií o autorských právach, o GDPR či o nekalej súťaži? Ak sa vám zdá, že len tápate, radíme vám čítať ďalej - tento článok je pre vás.

1. Autorské právo

Za jednu z najväčších právnych pascí môžeme jednoznačne označiť autorské práva. Na to, aby ste nekonali v rozpore so zákonom, si v prvom treba ujasniť, čo je autorské dielo. Autorským dielom rozumieme jedinečné dielo alebo duševný výtvor, v ktorom je použitá ľudská kreativita. Jednotná definícia však neexistuje, a preto nastáva veľa prípadov, kedy je posudzovanie náročné. Často je to vec pohľadu a názoru.

Dajme si krátky testík, kde máte možnosť si overiť, ako dobre viete rozlišovať autorské práva. Za každé “áno” si pripočítajte 1 bod.

Je autorským dielom …

  • webová stránka?
  • logo firmy?
  • mapa?
  • článok z novín?
  • fotografia?

Ak ste získali 5 bodov, táto oblasť vám nie je cudzia. :) Všetko zo spomenutého spadá pod autorské právo. Pozrime sa na jednotlivé body bližšie:

Pri webovej stránke a logu niet pochýb o tom, že ich tvorba stála veľa ľudskej kreatívnej práce. 

Prekvapilo vás, že aj mapa sa radí medzi autorské diela? Ak ste doteraz používali Google maps alebo obdobnú mapu na vašom webe, radíme vám, aby ste to zvážili. Bez licencie by ste takúto mapu zverejňovať nemali. Jediná mapa, ktorá neobsahuje ľudskú kreatívnu prácu, a teda je možné ju zverejňovať bez licencie, je katastrálna mapa.

Za novinovým článkom sa skrýva tvorivá práca copywritera, preto sa rovnako radí medzi autorské diela. Pokiaľ ide len o kusové informácie v tlačových správach - “Dnes ráno sa na diaľnici D1 stala hromadná havária 2 kamiónov a 2 motorových vozidiel. Vodiči boli ošetrení, hospitalizácia nebola nutná.”, o autorskom diele nehovoríme, keďže ide o holý fakt. 

Pri fotografii, ako tvrdí advokátka Petra Dolejšová, to môže byť trošku komplikovanejšie. V mnohých prípadoch sa ťažko rozlišuje hranica kreativity. Aby sa predišlo polemike, všeobecne platí, že každá fotografia bude považovaná za autorské dielo.

Uverejnenie fotografie na webe by malo podliehať jednej z troch podmienok:

  • vytvoríte ju sami,
  • dostanete súhlas autora,
  • zaobstaráte si licenčnú zmluvu. 

Rozdiel medzi súhlasom a licenciou je ten, že súhlas je odvolateľný, zatiaľ čo licencia má vopred dohodnutú dobu trvania, napríklad po dobu jedného roka.

 

2. GDPR

Druhá právna pasca, ktorá na vás číha, má podobu GDPR (General Data Protection Regulation). Na začiatku, keď sa v máji 2018 na ostro zavádzala do praxe ochrana osobných údajov, isto nejedného e-shopára oblial pot, len pri pomyslení na tieto štyri písmená. Veríme však, že s odstupom času ste sa s týmto pojmom spriatelili a teraz sa len utvrdzujete vo vašich vedomostiach.

Dajme si rovnaký krátky kvíz ako pri autorských právach. Za každé “áno” si pripočítajte 1 bod.

Je osobným údajom …

  • telefónne číslo?
  • meno a priezvisko?
  • recenzia na webe?
  • e-mailová adresa?
  • zverejnená objednávka s menom zákazníka?

Cieľom bolo tentokrát získať 3 body za nasledujúce odpovede - bod za recenziu, bod za e-mailovú adresu a jeden za zverejnenú objednávku s menom zákazníka. 

Telefónne číslo (ako aj služobné tel.č.) a meno s priezviskom nie sú osobnými údajmi. Meno osoby sa stáva osobným údajom až v tom bode, kedy mu prislúcha prívlastok - napríklad Michaela  z CREATIVE summit & EXPO.

Ako konať podľa GDPR? Stačí nasledovať jednoduchý postup. Ako hovorí Petra Dolejšová, stačí si zodpovedať tieto tri otázky: Aký je účel osobného údaja? → Aké údaje potrebujem? → Môžem ich spracovať? 

  1. ÚČEL? = Prečo potrebujete osobný údaj? → Na adresu odosielam tovar.
  2. ČO? = Aké osobné údaje si odoslanie objednávky vyžaduje? → Meno, priezvisko, adresa.
  3. MÔŽEM? = Môžete údaje spracovať pre daný účel? → Áno, konám v zmysle kúpnej zmluvy.
  4. SÚHLAS? = Potrebujete súhlas na odoslanie tovaru? → Nie, pretože konám v zmysle kúpnej zmluvy. - No zákazníkov je vždy potrebné o tom informovať v rámci vašich všeobecných obchodných podmienok. Kedy súhlas potrebujete? V prípade rôznych marketingových aktivít.

A čo v prípade e-mailingu, t.j. zasielania newsletterov? Rozlišujte, komu je určený. Ak ide o vašich zákazníkov, súhlas nie je potrebný. Formulka v GDPR hovorí, že "v prípade, že ide o vašich existujúcich klientov, je vaším oprávneným záujmom posielať im newsletter. " Nezabudnite o tom informovať vo vašich všeobecných obchodných podmienkach. Na zasielanie newsletteru osobám, ktoré nie sú vašimi zákazníkmi, však súhlas určite potrebujete.

 

3. Férovosť

Hrajte za svoju firmu tvrdo, so zapálením, no vždy čestne. Stačí pritom tak málo. Vyvarujte sa nekalej súťaži. Čo si pod termínom predstaviť? Všetko, čo nie je etické, čo môže privodiť ujmu druhej strane a čo je v rozpore s dobrými mravmi v rámci boja s konkurenciou. 

Nekalá súťaž má rôzne podoby od klamlivej reklamy, cez parazitovanie na povesti podniku či výrobku iného súťažiteľa, podplácanie, zľahčovanie, až po ohrozovanie zdravia spotrebiteľov a životného prostredia. Najčastejšie sa môžeme stretnúť práve s klamlivou reklamou, ktorá ide ruka v ruke s klamaním spotrebiteľa.

Radi by sme demonštrovali príklad Petry Dolejšovej, ktorý je naozaj veľmi jednoducho zapamätateľný. Ide o nemecký spor, v ktorom dvaja páni prišli na trh so zábavnými kondómami. Okrem toho, že obsahovali neobvyklé prívlastky ako “vôňa lesnej pani” či “prach z rohu jednorožca”, výrobcovia tvrdili, že 3 kusy v balení vydržia až 21 orgazmov. Konkurenciu to okamžite pobúrilo, považovali to za klamanie verejnosti. Neváhali a zažalovali ich. 

Keď si to rozoberieme na drobné, jeden kondóm mal vydržať až sedem orgazmov. Je to klamanie spotrebiteľov? Advokátka, ktorá ich obhajovala, tvrdila, že sa nemusí jednať vyslovene o seden pánskych orgazmov. A teda, že pre dámu môže mať uštedrených šesť orgazmov a páni majú zvyšný jeden.

Celým sporom sa zaoberali tri sudkyne. Došli k záveru, že istá dávka "nadsázky" je pre reklamu bežná. Spor bol z tohto hľadiska v poriadku. Čo však v poriadku nebolo, bolo to, že kondómy sú zdravotníckymi pomôckami, pri ktorých sú humorné nápisy proti dobrým mravom. Tovar museli z trhu stiahnuť. Ponaučenie pre vás? Nekalá súťaž nie je ničím obmedzená a kreativita sudcov vie byť niekedy prekvapivo široká.
 

Chcete sa dozvedieť viac? Pozrite si prednášku Petry Dolejšovej z E-legal. 

Kliknite sem, aby ste získali prístup ku všetkým videozáznamom.

 

Právnych pascí pre váš e-shop existuje nespočetne veľké množstvo a dá sa povedať, že číhajú takmer na každom rohu. Byť e-shopárom je náročné, keďže potrebujete mať širokú škálu vedomostí. A práve tie sú základom toho, ako eliminovať existenciu právnych nástrah na vašom webe. Propagujte sa, tvorte reklamy, dajte o sebe svetu vedieť, buďte zaujímaví, no buďte vždy féroví.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia