13 krokov, ako vytvoriť vlastný e-shop - 1. časť

Kategórie
 
 
 
 
 

13 krokov, ako vytvoriť vlastný e-shop - 1. časť

Chcete si založiť vlastný e-shop biznis, no ste stratení v nekonečnej spleti informácií, ktoré pôsobia komplikovane a odstrašujúco? Aby sme vás zbavili tohto dojmu, pripravili sme pre vás 13 jednoduchých krokov. Rozbehnúť svoje online podnikanie s radosťou a odhodlaním je predsa dôležité. Poďme na to! 

1. Nápad s biznis potenciálom

Na otázku “Ako začať podnikať?” existuje jednoduchá protiotázka “Už máte nápad?”. Ak áno, tak super. Ak nie, verte, že nie ste jediný. Neuveriteľné množstvo ľudí vyhľadáva na internete nápady, v akej oblasti by mali podnikať. Pritom sa stačí poriadne zamyslieť a sledovať seba samého. Čo vám na trhu chýba? V akej oblasti sa naozaj vyznáte? Čo ste vždy chceli, ale na Slovensku ste to nemohli zohnať? Stačí si položiť správne otázky a dať si malý self-storming (brainstorming jednotlivca). 

Ideálne si všetky nápady napíšte na veľký papier tak, aby ste všetko mali pred očami. Každý nápad s potenciálom je skvelý. No pozor, potenciál je dôležitejší než samotná myšlienka. 

 

2. Konkurenčná analýza 

Ako odmeriate potenciál svojho nápadu? No predsa tak, že si urobíte zopár analýz trhu. Vďaka konkurenčnej analýze zistíte svoj trhový potenciál. Dôkladne si pritom prezrite portfólio produktov a ceny vašej konkurencie.

Preskúmajte web stránky a ich obsah. Preštudujte si ich komunikáciu cez sociálne siete, newsletter, ale tiež nákupný proces tak, že reálne uskutočníte nákup. Spoznáte tak aj štýl priamej komunikácie so zákazníkom. Odkukáte to, čo funguje a zároveň zistíte, čo nerobiť. Buďte lepší ako oni. 

 

3. Zákony, nariadenia & povinnosti

Legislatíva je nočnou morou slovenských podnikateľov. Či chcete alebo nie, na začiatok sa musíte prehrabať zákonmi a nariadeniami, ktoré sa týkajú vášho biznisu. Inak riskujete prinajmenšom pokutu. A kto má pri rozbiehaní e-commerce biznisu peniaze navyše? Pozrite si preto zoznam povinnej literatúry a informačné povinnosti, ktoré musíte spĺňať.

 

4. Peniaze, peniaze, peniaze

Koľko budete potrebovať na rozbeh? Pravdou je, že ich nikdy nie je dosť. Existuje množstvo oblastí e‑commerce podnikania, do ktorých je potrebné investovať - od nákupu produktov cez zriadenie vlastného skladu až po nekonečné marketingové možnosti. 

Avšak sú oblasti, na ktorých by ste naozaj nemali šetriť. Príkladom je technické riešenie e-shopu, ktorý je hlavným predajným kanálom. Tam sa totiž odohrávajú všetky konverzie = nákupy. Vďaka nemu viete zaujať zákazníka, komunikovať s ním, spracovávať objednávky či vystavovať faktúry.

 

5. Kvalitné e-shop riešenie

E-commerce platforma, cez ktorú budete svoj e-shop prevádzkovať, vás môže vyjsť od pár stoviek eur do pár tisíc. Ako je to možné? Každá z uvedených možností má svoje výhody a nevýhody, od ktorých sa odvíja jej cena:

  • Lacný e-shop na prenájom je pre mnohých odrazový mostík na otestovanie nápadu. E-shop riešenie od 10 eur za mesiac je však značne obmedzené, tak funkciami, ako aj šablónovým dizajnom. Veľkou nevýhodou je aj menej dôveryhodné pôsobenie na zákazníka, a tým pravdepodobne aj nižšie konverzie.
  • Ak si želáte flexibilnejšie riešenie, máte na výber e-shop na mieru vs. open source systém. V rámci open source platformy si takmer všetko riešite sami, preto je zdanlivo lacnejšia. Hľadanie šablóny, inštalácia modulov, všetky základné aj pokročilé nastavenia a riešenie problémov vás však stojí kopu času a energie, ktoré by ste mohli venovať svojmu biznisu.
  • Ak hľadáte kvalitné a dlhodobé riešenie, jednoznačne odporúčame profesionálne e-shop riešenie na mieru, pri ktorom vám firma vytvorí a nakóduje originálny dizajn aj funkcionalitu podľa vašich potrieb. Navyše máte k dispozícii zákaznícku podporu a poradenstvo firmy, ktorá má s e-shopmi bohaté skúsenosti. 

 

6. Značka / názov / doména

Celý e-shop musí byť umiestnený na nejakej doméne, napr. www.eshop.sk. Odporúčame vám, aby ste nešli na trh s prvoplánovým riešením. Vymyslieť niečo naozaj kvalitné chce čas. Aké parametre by mal spĺňať nový názov vašej firmy, aby bol čo najlepšie zapamätateľný:

  • Nadčasový - premýšľajte nad limitmi, ktoré váš potenciálny názov vytvorí. Pokiaľ bude obsahovať geografické pomenovanie alebo špecifickú kategóriu produktov, vybudujete si limity, ktoré vás pribrzdia pri rozmachu podnikania či rozširovaní portfólia. Ani z pohľadu SEO (optimalizácie pre vyhľadávače) už takéto názvy nie sú atraktívne.
  • Krátky - ideálne do 10 znakov. Čím kratšie meno, tým ľahšie zapamätateľné a využiteľné v online prostredí. Vyhnite sa spájaniu dlhších slov a zabudnite na pomlčky (inak budete musieť kupovať domény vždy dvojmo).
  • Jednoduchý - vyhnite sa špeciálnym znakom a čísliciam, ktoré by mohli zmiasť zákazníkov. Premyslite si aj opakovanie písmen (hlavne samohlások - aa, eee, oooo,...), čím minimalizujete preklepy.
  • Čitateľný a ľahko vysloviteľný - “píš ako počuješ” je užitočné pravidlo spisovnej slovenčiny, aby ste svojim obchodným partnerom nemuseli meno firmy vždy hláskovať. 
  • Bez negatívnych asociácií v cudzom jazyku - ak budete niekedy expandovať do zahraničia, dajte si pozor, aby váš brand nemal náhodou hanlivý alebo inak negatívny význam v danej reči.
  • Jedinečný = voľný pre kúpu domény aj pre registráciu ochrannej známky - na Úrade priemyselného vlastníctva si posvietia na to, či je vaša značka dostatočne originálna a odlíšiteľná, preto sa vyhnite imitácii existujúcich názvov. Rovnako sa snažte vymyslieť meno, ktoré po jeho zadaní do vyhľadávača nevyhodí milióny rôznych výsledkov. 

A čo ešte patrí k tvorbe značky? No predsa to, ako chcete byť vnímaný na trhu. Trh netvoria iba vaši zákazníci, ale aj zamestnanci, externí spolupracovníci, dodávatelia a pod. Preto si treba dať záležať na komunikácii na všetky smery. Vytvorte si tiež vlastnú víziu, ktorá vás a vašich terajších i budúcich zamestnancov bude motivovať a inšpirovať robiť veci lepšie. Všetko toto sa bude odrážať vo vašej firemnej identite. A keď už sme pri tom...

 

7. Vizuálna firemná identita a dizajn e-shopu

Vizuálnu identitu firmy netvorí iba vaše logo. Ide o farby, fonty, tvary, vzory a iné vizuálne prvky, ktoré používate v komunikácii. Či už priamo v dizajne e-shopu, alebo v rôznych promo materiáloch.

Na toto by ste si mali zohnať profesionála, ktorý vám spraví komplexnú vizuálnu identitu. Prečo? Lebo logo zbúchané na kolene pôsobí neprofesionálne a napokon neladí s ničím, čo máte na webe. 

Ako dosiahnuť súlad vizuálnej identity vášho eshopu, pričom ušetríte obrovské množstvo času? Prezradíme vám ideálny scenár: Komplexnú vizuálnu identitu spolu s grafickým dizajnom vám navrhne jeden človek - grafik a UX dizajnér v jednej osobe. A tá osoba robí vo firme, ktorá navrhuje aj technické riešenie e-shopu. Vám v tomto scenári stačí komunikovať iba s projektovým manažérom, ktorý všetko zariadi za vás. 

Váš e-shop sa teda pomaly prebúdza k životu, no stále to nie je všetko. Čo ešte potrebujete? To si povieme v druhej časi. :)

 

zdroje obrázkov: www.freepik.com
 

 
 
 
Newsletter
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia