13 krokov, ako vytvoriť vlastný e-shop - 2. časť

Kategórie
 
 
 
 
 

13 krokov, ako vytvoriť vlastný e-shop - 2. časť

13 krokov, ako vytvoriť vlastný e-shop - 2. časť

Pokračujeme. Prvých 7 krokov, ako si založiť svoj vlastný e‑shop, sme rozoberali v predchádzajúcej časti. Teraz načrieme viac do hĺbky. Pozrieme sa na ďalších 6 krokov, vďaka ktorým môžete svoj biznis nápad dotiahnuť do úspešného konca a tak zabojovať o popredné miesto na trhu. Idete do toho?

8. Dostatočný výber platobných metód

S rozvojom e-commerce trhu rastie aj náročnosť zákazníkov. Nechcú čakať na objednávku ani jej spracovanie. Preto je vo vašom záujme poskytnúť im čo najviac platobných metód. Prevod na účet či platba na dobierku začínajú byť prežitkami.


Pokiaľ už máte zákazníkovu dôveru, nemá problém zaplatiť vopred. Preferuje však rýchle platobné metódy, ktorých spracovanie bankou netrvá dva pracovné dni. Jednoznačne potrebujete platby kartou. Kombinovať ich môžete s okamžitými online platbami alebo platbou cez elektronickú peňaženku.
 

 

9. Sklad. Alebo žeby nie?

Internetový obchod je síce virtuálny, ale predaj je reálny. Preto potrebujete tovar niekde skladovať. Vytvoríte si sklad doma v garáži alebo si prenajmete priestory? Nezabúdajte pritom na legislatívu pre špecifické oblasti predaja. Napr. na sklad potravín potrebujete hygienické povolenie.

Možnosťou je aj neskladovať tovar vôbec, pokiaľ budete predaj iba sprostredkovať. Pri tzv. dropshippingu prevádzkovateľ e-shopu neprichádza s tovarom do fyzického kontaktu. Tovar si objedná u dodávateľa, ktorý ho potom posiela priamo zákazníkovi. Na kúpe tovaru tak môžete ušetriť, no na druhej strane bude vaša marža nižšia. Zároveň potrebujete spoľahlivých partnerov, pretože vy za tovar zodpovedáte a zastrešujete aj celú komunikáciu so zákazníkom. V tomto článku sa dozviete o viacerých výhodách a nevýhodách dropshippingu.

Ešte je tu však ďalšia možnosť tzv. fullfillment. Je to v podstate kompletný proces logistiky od okamihu predaja až po doručenie tovaru zákazníkovi realizovaný špecializovanou firmou. Využívate pri tom externý sklad, baliace služby i doručovanie tovaru (doprava kuriérom). Všetky tieto starosti môžete presunúť na firmu, ktorá ich bude riešiť za vás rovnako, ako aj vybavenie reklamácií.

Ak budete mať vlastný sklad, musíte tovar aj nejako doručiť zákazníkovi. Poštou, kuriérom alebo prostredníctvom osobného odberu? Je to na vás.

 

10. Mať či nemať kamennú predajňu

Radi by ste mali ešte aj kamennú prevádzku? Nuž, počítajte s vysokými počiatočnými nákladmi na prenájom. Lacnejšou alternatívou je miesto pre osobný odber, ktoré môže zároveň fungovať ako sklad. Možnosť osobného odberu si zákazníci cenia, pretože nemusia platiť navyše za poštu či kuriéra.

Prenájom priestoru závisí od jeho veľkosti a lokality - tú nepodceňujte. Vygooglite si možnosti vo vašom meste. Na začiatok vyskúšajte lacnejšie alternatívy. Keď sa vám neskôr bude dariť, môžete sa presťahovať do lepšieho.

Osobný odber môžete vyriešiť aj prostredníctvom tretej strany. Napr. Zásielkovňa má výdajné miesta po celom Slovensku, Česku, Maďarsku a aj v pár ďalších krajinách.

Okrem osobného odberu je štandardom i posielanie tovaru poštou alebo kuriérom. S tým sa spájajú náklady na prepravné, ale aj balné. Skúste si dojednať čo najvýhodnejšie podmienky s vašimi dodávateľmi. Každé euro sa predsa počíta.

 

11. Zázračná automatizácia

Od nákupu cez dodávateľov po doručenie tovaru k zákazníkovi. Ako skrátiť celý logistický proces? Ako doručiť tovar čo najrýchlejšie netrpezlivému zákazníkovi? Ako zladiť kamenné predajne s e‑shopom? Odpoveďou je automatizácia.

Vďaka informačnému systému (IS), urýchlite objednávky od dodávateľov, kontrolu skladu (rovnako aj vtedy, keď máte kamenné predajne) a tiež doručenie tovaru zákazníkovi.

Aj v tomto prípade je najlepšie mať všetok tovar skladom. To, čo máte na sklade, sa vďaka automatizácii rezervuje a pripraví na expedíciu. To, čo skladom nemáte, sa vďaka automatickému prenosu dát z/do IS objedná u konkrétneho dodávateľa.

Ale vráťme sa ešte na začiatok nákupného procesu. Čo mu predchádza? Predsa marketing. Máte e-shop z technického hľadiska nachystaný? Musíte naň pritiahnuť zákazníka.
 

 

12. Od drahšieho po “lacnejší” marketing

PPC reklamy, remarketingové kampane, PR články, využívanie cenových porovnávačov sú finančne náročnejšie marketingové aktivity. Na druhej strane máme časovo náročnejšie aktivity, ako napr. SEO (optimalizácia pre vyhľadávače), obsahový marketing, starostlivosť o sociálne siete, e‑mail marketing a pod. Neignorujte ich. Do niečoho sa určite pustiť musíte, aby váš čerstvý e-shop nezíval prázdnotou a sklad naopak nepraskal vo švíkoch.

Hľadáte lacnejšiu alternatívu marketingu? Najlacnejšia možnosť, ako odpromovať váš e-shop, je “word of mouth”. Presne tak. Spokojný zákazník, ktorý o vás povie kamarátom, je ten najlacnejší marketing a je zároveň nevyhnutný pre vašu existenciu. Nezabudnite preto vždy po nákupe vyzvať zákazníka, aby váš e-shop ohodnotil - či už na Facebooku alebo na Googli.

 

13. Ľudia - účtovník, právnik, dizajnér, marketér...

A napokon budete potrebovať ľudí. To, že je potrebné mať okolo seba tím ľudí, ktorým veríte a na ktorých sa môžete spoľahnúť, je všetkým jasné. Druhá strana mince sú ich vedomosti. Rada, ktorú vám dá takmer každý šikovný podnikateľ je - obklopte sa ľuďmi, ktorí vedia viac než vy. Musíte akceptovať fakt, že nie ste superman.

Môžu vám ísť analýzy a plánovanie, ale kreatíva až tak nie. Preto prenechajte logo a tvorbu brandu radšej odborníkovi. Naopak môžete byť skvelý kreatívec, no nie úplne technický typ. Preto by ste si mali nájsť pracovníka, ktorý vám pomôže s technickými záležitosťami.

A možno ste naozaj superman a zvládate všetko. Človek, ktorého však takmer iste budete potrebovať, je práve účtovník. Nech už sa chystáte podnikať na Slovensku či v zahraničí. Zíde sa vám určite aj právnik, a to nielen kvôli GDPR.

 

V neposlednom rade nezabúdajte na seba. Rozbehnúť vlastný e-shop biznis nie je maličkosť. Budete mať málo času, málo peňazí a veľa práce. Investovať všetko naspäť do biznisu sa zdá ako rozumný nápad. Vo väčšej miere by ste to tak naozaj robiť mali, aby váš e-shop rástol. No nešetrite na sebe, pretože vy ste motorom vášho biznisu. 

 

zdroje obázkov: www.freepik.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia