Kategórie
 
 
 
 
 

Expanzia e-shopu? Už včera bolo neskoro

Expanzia e-shopu? Už včera bolo neskoro

Skúsený e‑commerce špecialista Tomáš Vrtík rozbehol platobnú bránu Besteron i spoločnosť Expandeco. Zistite viac o jeho živote, podnikaní a ďalších projektoch. Čo vám radí, ak uvažujete nad expanziou eshopu do zahraničia?

Ako ste sa dostali k ecommerce?

Prvýkrát to bolo v e‑shope Topanky.sk. Online biznisu som prepadol už z pozície zamestnanca. Vedel som, že sa v tejto oblasti budem chcieť realizovať.

Čo vás na tejto oblasti najviac baví?

Celý segment sa neskutočne mení, rýchlo vyvíja. Ak nie si dostatočne šikovný, nevzdelávaš sa a neimplementuješ do praxe nové poznatky, trh ťa rýchlo pohltí. Zároveň vidím v e‑commerce budúcnosť celej ekonomiky.

Prečo ste založili a ako vznikol projekt Expandeco?

Pôvodná myšlienka bolo outsourcovať e-shopy v rámci SK/CZ. Veľmi rýchlo sme však pochopili, že príležitosť sa nachádza inde. Vnímali sme presýtenosť CZ/SK trhu a nesmelú chuť expandovať na trhy ako Maďarsko a Rumunsko. Preto sme po pár mesiacoch prekopali biznis plán a plne sa sústredili na podporu expanzie e‑shopov v zahraničí. Čas ukázal, že sme spravili správne rozhodnutie.

Máte v tejto oblasti na Slovensku alebo v Česku nejakú konkurenciu?

Evidujeme v rámci SK/CZ trhu asi 3 projekty, ktoré sa snažia robiť to, čo Expandeco. Pozeráme sa však hlavne na seba. Nás teší, že Expandeco je lídrom, ktorý inšpiruje. Zároveň nás to motivuje neustále zlepšovať svoje služby, čoho dôkazom sú spokojní klienti a 400% rast v roku 2017.

Na čo sa vás zákazníci najčastejšie pýtajú? A aká je vaša odpoveď?

Pýtajú sa, ako a za koľko poskytujeme naše služby – metodiku analýzy trhu/konkurencie, SEO preklady, lokálnu zákaznícku podporu, reverznú logistiku, biznis development, lokalizačné služby, online marketing, daňové a právne poradenstvo atď. No a my im to trpezlivo vysvetľujeme. Tým, že pracujeme takmer výsostne iba pre e‑shopy, detailne poznáme ich potreby.

Čo je najčastejší problém pre e-shopy z hľadiska expanzie? Čo by ste im poradili?

Mám pocit, že niektoré e‑shopy príliš dlho s expanziou otáľajú a zbytočne strácajú čas a peniaze. Rozumiem, že sprocesovať expanziu nie je vždy možné zo dňa na deň. Takže asi by som poradil viac odvahy a nebáť sa prijímať rozhodnutia. Expanzia nie je až taká veda. 

Čo si eshopári odnesú z vašej prednášky na CREATIVE summite? Prečo sa im oplatí prísť?

Reálne príklady z praxe, dáta a rady, ako uchopiť expanziu.

Na akých ďalších projektoch ešte pracujete? Asi je toho dosť. Viete aj oddychovať?

Aktuálne sa naplno venujem spolu s cca 25 kolegami projektu Expandeco. Pracujeme na exportnej akadémii (Expanduj.sk/cz). Takisto robím na unikátnom projekte (akceleračný program/súťaž), ktorý, dovolím si tvrdiť, zmení život víťaznému e-shopárovi. ;) No a v pláne máme pokračovať v organizácii E-commerce plesu, ktorý si účastníci prvého ročníka veľmi pochvaľovali.

Viem oddychovať, ale často mám pretlak myšlienok a nápadov a neviem sa toho zbaviť. Priznávam, som workoholik. Doma mám však veľkú podporu v mojej milovanej manželke Lucke, ktorá domácnosť s našimi 2 malými detičkami perfektne zvláda a aj touto cestou jej za to ďakujem. 

Čo ste vždy chceli, ale zatiaľ sa vám to nepodarilo?

Postupne, krok po kroku sa snažím dosahovať všetky predsavzatia, ktoré si dávam. Aktuálne mi napadlo, že chcem ísť konečne na poriadnu rodinnú dovolenku a odstrihnúť sa od povinností aspoň na 10 dní.

To je odvážny cieľ pre workoholika. Často sa zúčastňujete rôznych školení. Máte aj nejakú vtipnú príhodu, o ktorú by ste sa s nami podelili?

No je ich viacej. Kto ma pozná, vie, že som veselá kopa a nepokazím žiadnu srandu. Napr. sme boli na 2‑dňovej konferencii v Česku. Ja som sa nešiel ani checknúť na hotel. Z prvého dňa konferencie som odchádzal taxíkom nad ránom v dobrej nálade spolu e‑shopármi, s ktorými som sa tam zoznámil a boli sme ubytovaní v rovnakom hoteli. Po príchode sme zistili, že na hoteli nemajú 24/7 recepciu, a tak som s vďakou prijal ich ponuku na prespatie. Okrem grátis ubytovania som získal aj dobrých kamarátov, z ktorých sa nakoniec stali dokonca klienti.

Na záver by ste nám mohli povedať o sebe nejaký zaujímavý fakt. Čo sa o vás na internete nedozvieme?

Verte či nie, no nikdy v živote som sa nekúpal vďaka viacerým okolnostiam v mori. Tento rok sa to chystám konečne napraviť, držte palce! :)

 

Chcete sa o Tomášovi Vrtíkovi dozvedieť viac? Prečítajte si rozhovor o jeho skúsenostiach a viac o firme Expandeco: Keď chcete byť najlepší, musíte byť v strehu a sledovať zahraničné trendy, blogy či konferencie. Zaujíma vás skôr expanzia do zahraničia? Potom si pozrite krátky článok o tom, kde v Európe zakladať e-shop a kde už nie.

No a napokon pre vás máme ešte veľmi užitočné obchodné video školenie o tom, ako sa dostať od prvého kontaktu až po konečný deal:

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia