Rozhovor s Milanom Bez Mapy: Ako spolupracovať s influencermi

Kategórie
 
 
 
 
 

Rozhovor s Milanom Bez Mapy: Ako spolupracovať s influencermi

Vždy vás zaujímal influencer marketing? Je to to pravé pre vás a váš e-shop? Zistite, ako (ne)vyzerá spolupráca s influencerom v úprimnom a otvorenom rozhovore s Milanom bez mapy. O svoje skúsenosti sa s vami podelí aj v panelovke na našej konferencii.

Začneme zhurta. Čo je podľa teba dôležité kritérium pre výber správneho influencera?

V poslednej dobe sa ako keby roztrhlo vrece s „influencermi“ a influencermi. Úplne najdôležitejšie je poznať cieľovú kategóriu publika, ktoré influencer zasahuje. Značka, ktorá vyrába drahé notebooky, by asi nespravila dobre, keby spolupracuje s niekým, kto sa venuje vareniu. Každej značke by som teda odporučil, aby prácu influencera, s ktorým chce spolupracovať, najskôr niekoľko mesiacov sledovala. Tým získa oveľa lepší obraz o tom, či je práve on vhodným kandidátom na spoluprácu.

 

A čo počet sledovateľov?

Dôležité sú aj čísla. Ale viac ako na počet followerov, odporúčam sústrediť sa na mieru záujmu a počet interakcií s príspevkami, a teda komentáre a lajky. Je podozrivé, ak má influencer na Instagrame 20 000 followerov, no na fotkách tak 80 lajkov. Je to znak toho, že jeho publikum je umelo nakúpené.

 

Dobrý postreh. Ako sa dá ešte odhaliť umelo nakúpené publikum?

Mne sa osvedčilo využívanie Hype Auditoru, ktorý poskytuje presné štatistiky každého profilu na Instagrame. Na základe metrík hodnotí v percentách kvalitu publika konkrétneho influencera. Ja mám aktuálne 98 % zo 100 %. (smiech) Nesmieme však zabudnúť aj na ostatné kanály.

 

Napríklad?

Hoci Facebook sa dnes jemne skrýva v úzadí, často sa zabúda na blogy, ktoré ak majú pravidelnú bázu čitateľov, sú tiež hodnotným kanálom na spoluprácu. Hlavne z hľadiska SEO. Každý klient má webstránku a chce získať prvé pozície v Google. Tie dosiahne, ak naňho bude influencer odkazovať z relevantného článku.

 

S akými firmami influenceri najradšej spolupracujú?

Ja mám za posledných 6 rokov za sebou už takmer stovku spoluprác a, našťastie, 98 % z nich dopadlo tak, ako sme si aj ja, aj klient predstavovali. Tie dve percentá boli spolupráce, kde klient nepochopil, čo je influencer marketing. Neskôr som mu odporučil copywritera, nie influencera. Nemám rád, keď mi niekto zasahuje do práce po kreatívnej stránke. Aj keď rozumiem, že klient je ten, čo spoluprácu platí. Avšak on väčšinou nepozná publikum influencera tak dobre ako on sám. Preto mnohokrát nevie, čo funguje a čo nie. Osobne najradšej spolupracujem so značkami, ktoré mi nechávajú voľnú ruku takmer vo všetkom od technického spracovania cez text až po vizuál. Aj keď to môže znieť všelijako, najviac to funguje prirodzenou cestou.

 

Ak smieme vedieť, ako vyzerá nepodarená spolupráca?

Uvediem príklad. Mal som dohodnutú spoluprácu s veľkou slovenskou firmou. Nakoniec mi však cenzurovali texty v príspevkoch na sociálne siete, ktoré sa im nepáčili. No nesúviseli so značkou, ale skôr s mojím štýlom. Očividne nepoznali moju prácu, štýl komunikácie a nesedel im slang a humor, ktorý často používam. Práve vďaka nemu som známy. Navyše medzi nami viazla komunikácia a na odpoveď na e-mail som čakal aj dva týždne.

V ich prípade zohralo hlavnú úlohu v rozhodovaní iba číslo - 20 000 fanúšikov na Facebooku. Mojou chybou bolo, že som sa nechal prehovoriť a od spolupráce nakoniec neodstúpil. Aj keď som chcel. Výsledok kampane bol prepadák. Pre mňa to bolo ponaučenie, že ak medzi mnou a klientom nie je chémia, radšej nespolupracovať. Aby som to zhrnul, najdôležitejšia je komunikácia, prirodzenosť a nemať strach povedať nie. Nemám rád polovičnú robotu.

 

Ako prebieha spolupráca s influencerom? Ako vyzerá celý proces?

Uzavretiu spolupráce predchádza niekoľko kreatívnych stretnutí. Osobne si s klientom sadneme, aby sme prebrali každý jeden detail, spôsob komunikácie a hlavne faktické veci, akými sú napríklad dátumy konca súťaže, presný názov uvádzania značky (malými, veľkými písmenami) a pod. Osobný kontakt je lepší ako Skype, hlavne keď ide o väčšiu kampaň. No a podpíše sa zmluva. V závislosti od typu spolupráce dám na konci dokopy štatistiky. Spravím report, ktorý klientovi pošlem spolu s faktúrou.

 

Spolupracoval si už aj s e-shopmi? O aké produkty išlo?

Spolupracoval som s viacerými. Aktuálne riešim jedného českého klienta. Ide o produkty úzko súvisiace s cestovaním. Konkrétne o sim kartu na cestovanie, ktorá sa dá použiť v každej krajine sveta za jednotný poplatok. Objednávka prebieha na mojej webstránke, kde sa o doručenie produktu stará daná firma. Nastavili sme si výhodné podmienky spolupráce pre obe strany. Z každého predaja mám % províziu. V podstate ide o affiliate.

 

Aké produkty propaguješ?

Dávam si veľký pozor na produkty, ktoré mám vo svojom e-shope. Je pre mňa dôležité, aby súviseli s cestovaním a hlavne, aby som mal s nimi osobnú skúsenosť. Nebudem predsa predávať niečo, čo nepoznám. Častejšie s klientmi riešime skôr produktové fotografie vo feede na Instagrame, kde mám zaplatené za to, že je na fotografii product placement. Mne osobne takáto spolupráca vyhovuje viac, keďže sa tam nestráca kreativita a mojím cieľom nie je z môjho blogu spraviť e-shop. Aj keď ho tam mám. Je to skôr doplnok a chcem ísť skôr smerom marketingu, než sales.

 

Ktorá kampaň, na ktorej si pracoval, sa ti najviac páčila?

Aktuálne som ambasádorom potravín KRAJ pre celý rok 2019. Ide o veľkú kampaň, ktorá je veľmi kreatívna a zameraná na vizuál. Každý mesiac cestujem po Slovensku, navštevujem lokálnych slovenských výrobcov. Z týchto výjazdov je potom pekné video na Facebook, príspevok na Instagram, do Insta stories. Videá dávam aj na YouTube. Čo sa ale YouTube týka, v tomto smere mi ušiel vlak. Používam ho iba na „odkladanie“ videí.

Cieľom kampane je osveta slovenských výrobcov, našich produktov a viditeľnosť potravín KRAJ. Pre mňa bolo kľúčové to, aby bolo súčasťou kampane cestovanie, keďže to je mojou témou blogu. A na to sa dajú potom nabaliť ďalšie podtémy.

 

Ďakujeme za rozhovor. Napokon ešte posledná otázka. Ako vyzerá tvoj typický pracovný deň?

Nemám typický pracovný deň. Jeden celý deň strávim písaním článkov, iný strihaním videa. Inokedy som odcestovaný a zbieram materiál do článkov a do videí. (smiech) Za posledné roky som si však vypracoval rutinu, nech som kdekoľvek na svete.

 

Aká je tvoja rutina?

Počítač zapnutý o 8 ráno v pracovné dni. Nie som z tých, ktorí vyspávajú do obeda. Keďže robím z domu, v mojej práci je najdôležitejšia sebadisciplína. Keď nad vami nestojí šéf, občas je ťažké sa donútiť pracovať. Ale naučil som sa to zvládať celkom dobre. Veľa som sa naučil v práci v korporáte, ktorá mi dala akéhosi korporátneho ducha a disciplínu.

 

Tak to je super. Držíme ti palce do budúcna a tešíme sa na teba v panelovke na konferencii!
 
 
 
Newsletter
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia