Top e-commerce trendy vo svete: SEO pre hlasové vyhľadávanie

Kategórie
 
 
 
 
 

Top e-commerce trendy vo svete: SEO pre hlasové vyhľadávanie

Po prvej časti, v ktorej sme sa zaoberali témou Same day delivery (doručenie tovaru v rovnaký deň, ako si ho objednáte), si dnes zoberieme na mušku hlasové vyhľadávanie. Udržte vďaka nám krok s trendami, zostaňte stále v dianí a začnite už dnes s implementáciou aj do vášho e-shopu.

Čo si predstavíte pod pojmom hlasové vyhľadávanie?

Môžeme ho označiť za priamočiary a prirodzený spôsob získavania informácií pomocou hlasu. Pýtate sa, na čo je potrebné, keď máte vždy “po ruke” svoje klasické manuálne vyhľadávanie? Hlasové vyhľadávanie je omnoho efektívnejšie. Funguje na jednoduchom princípe - položím nahlas otázku → dostanem nahlas odpoveď. Našimi najlepšími parťákmi a pomocníkmi sú v tomto prípade hlasoví asistenti. 

K dispozícii je ich niekoľko: 

  • Spoločnosť Apple má hlasového asistenta Siri.
  • Android vlastní OKGoogle, ako aj Google Home.
  • Amazonu patrí Alexa (práve Alexa je v USA veľkým konkurentom Google Home či OKGoogle).

Na manuálne zisťovanie informácií prostredníctvom vyhľadávača sme jednoducho zvyknutí. Ako všetci dobre vieme, pozostáva z napísania hľadaného výrazu, scrollovania medzi výsledkami, otvorenia viacerých príspevkov a hľadania správnej informácie. Často v spleti dlhého textu. Treba podotknúť, že už len samotné písanie človeka obmedzuje a zdržuje. Telefón v dnešnej dobe predstavuje malý počítač s nespočetným množstvom funkcií, tak prečo ho nevyužiť naplno?

 

Berte do úvahy negatíva

Nebudeme vám však ťahať medové motúzy pod fúzy. Hlasové vyhľadávanie má aj isté nevýhody, ktoré si treba uvedomiť a pracovať s nimi. Hlavným negatívom je jeho rozšírenie. Zatiaľ čo v roku 2014 sa o ňom ani len nechyrovalo, v roku 2017 sa bavíme o niekoľkých desiatkach miliónov ľudí, ktorí ho vo svete používajú. Ako hovorí známy český SEO špecialista, Pavel Ungr, v rámci rastu hlasového vyhľadávania v našich končinách nie je správna otázka to, či sa to stane, ale skôr, kedy sa to stane.

Trendom v oblasti hlasového vyhľadávania čísla prajú. Možno predpokladať, že vývoj pôjde v podobných koľajách, ako išiel vývoj telefónov. Behom pár rokov sa z obrovských mobilných zariadení s pár úkonmi stali inteligentné telefóny. Aktuálne nám nahrádzajú niekoľko ďalších zariadení. A priznajme si, už veľmi ťažko si vieme bez nich predstaviť život. 

Predpokladá sa, že v roku 2020 bude až 30 % ľudí využívať hľadanie bez displeja, t.j. hlasové vyhľadávanie. Čo myslíte, ako to s ním bude za 5 či 10 rokov? 

Ďalším nesporným mínusom je jazyková podpora. Alexa, na rozdiel od ostatných hlasových vyhľadávačov, postupne rozširuje podporu lokálnych jazykov. Ak sa Amazonu s Alexou pošťastí, tak je to otázka pár mesiacov, kedy bude podporovať aj slovenčinu či češtinu. Prekvapila vás táto informácia? My sa z nej veľmi tešíme.

Hlasové vyhľadávanie vie byť niekedy obmedzujúce, čo zatiaľ brzdí jeho rozmach. V porovnaní s manuálnym vyhľadávaním je niekedy jeho využívanie jednoducho nevhodné. Či kvôli situácii, alebo miestu, kde sa človek nachádza. Sú témy, ktoré asi nechcete nahlas komunikovať do svojho zariadenia na verejnosti. Rovnako sú miesta, kde to etika nepovoľuje, napríklad v divadle. Často sa stretávame aj s hanblivosťou u ľudí, ktorí zatiaľ nie sú stotožnení s podobným vyhľadávaním informácií. O istých témach je zatiaľ málo obsahu a tým pádom nie je z čoho čerpať. 

 

Implementujte hlasové vyhľadávanie

Chcete získať náskok pred konkurenciou? Momentálne je ideálna chvíľka na implementáciu! Inšpirujte sa krajinami, kde hlasové vyhľadávanie fičí na plné obrátky. Sledujte ich omyly a úspechy a poučte sa z nich. Čo potrebujete na začiatok? 

 

1.    Analyzujte situáciu

Základom každej optimalizácie pre vyhľadávače je analýza kľúčových slov. Zamerajte sa na klasické encyklopedické otázky, ktoré sa týkajú vášho e-shopu. V prípade hlasového vyhľadávania by boli otázky napríklad takéto:

  • Čo je hlasové vyhľadávanie? 
  • Ako implementovať hlasové vyhľadávanie?
  • Prečo sa neviem dostať do featured snippetu? 

Samotná analýza si pri e-shopoch nájde svoje využitie najmä pri slovníkoch pojmov či najčastejšie kladených otázok. Hlavným cieľom je dostať sa do featured snippetu. Je to zobrazenie sa nad prvým výsledkom vyhľadávania, tzv. nultá pozícia. Práve z tejto pozície hlasoví asistenti čerpajú informácie.

Je množstvo spôsobov, ako sa na nultú pozíciu dostať. Napríklad nástroj Answerthepublic.com, ktorý zistí, na čo sa ľudia pýtajú. Táto zázračná funkcia vám po zadaní pojmu vyhodí najčastejšie vyhľadávané otázky. Vďaka Answerthepublic.com viete presne zistiť, čo sa ľudia pýtajú. Má podporu aj slovenského jazyka, no obsah je zatiaľ skromnejší v porovnaní s angličtinou.

Ako uvádza Pavel Ungr, podiel featured snippetu v SR na rok 2019 je 1,99 %. V ČR bolo v roku 2017 2,09 %, aktuálne je to už okolo 4 %. Môže to znieť ako veľmi nízke číslo, no vzhľadom na milióny vyhľadávaní môžeme hovoriť o slušnom náraste. 

 

2. Nasaďte featured snippets

Ako má snippet v ideálnom prípade vyzerať? Hlavným kritériom je umiestnenie odpovede v rámci textu. Odpoveď sa musí nachádzať v prvom odseku, ktorý by nemal obsahovať viac než 200 - 300 znakov. Hlavný nadpis H1 musí obsahovať totožné znenie otázky. Odpoveď na danú otázku sa musí nachádzať hneď v prvej vete textu. Napríklad: “Viete, čo je hlasové vyhľadávanie?” Odpoveď: “Hlasové vyhľadávanie je..."

Do featured snippetu sa nedostanete, pokiaľ sa vo výsledkoch vyhľadávania nenachádzate v rámci prvých 10 pozícií. Ciele sú teda jasne definované. Dostať sa na prvú stránku vo vyhľadávači, dostať sa do featured snippetu a potom do hlasového vyhľadávania.

Kedy sa dá dostať do featured snippetu? Keď...

  • daná otázka nemá žiadny predošlý featured snippet, 
  • je nízka konkurencia, ale veľká vyhľadávanosť,
  • je otázka objektívne overiteľná,
  • má obsah autoritu, ktorá je overiteľná cez E.A.T. (o chvíľu si povieme viac),
  • má responzivitu, 
  • vaša doména používa zabezpečený protokol HTTPS.

 

 3. Odpovedajte tak, aby odpoveď bola správna

Vďaka Answer the public ste zistili, čo sa ľudia pýtajú. Teraz je na rade druhý krok. Dajte ľuďom správnu odpoveď. Dostať sa na nultú pozíciu nie je také jednoduché. Google prešiel v roku 2018 reformou, počas ktorej zaviedol do praxe dve kritériá. 

Prvým je E.A.T. (expertise, authoritativeness, trustworthiness). Takže musíte dokázať, že ste experti, že máte autoritu, a že ste dôveryhodný pre danú oblasť. Pokiaľ spomínané faktory nedokážete obhájiť, na správne pozície vo vyhľadávaní môžete zabudnúť.

Druhým kritériom je Y.M.Y.L (your money or your life). Je zameraný na weby, ktoré značne ovplyvňujú kvalitu života, t.j. weby o zdraví, výžive, peniazoch a pod. Pokiaľ tieto weby nie sú schopné jasne a stručne preukázať ich odbornosť, opäť sa prepadajú v priečkach vyhľadávača nadol. 

 

4. Vytvorte kontinuálnu obsahovú stratégiu 

Kontinuálna obsahová stratégia hovorí o tom, že nestačí mať len popisy produktov. Dôležitý je aj obsah. Obsah, ktorý pomôže ľuďom rozhodnúť sa. Obsah, ktorý pomáha vyriešiť ich problémy. Obsah, ktorý im odpovie na otázky.

Ponúknite zákazníkom čo najviac informácií rôznymi spôsobmi. Podstatou je, aby ostali na vašom webe a aby sa na ňom dozvedeli všetko, čo potrebujú vedieť. Aj v prípade, že je zákazník úplný laik v danej oblasti. Píšte blogy, zaveďte poradňu, vytvorte FAQ, používajte odkazy či skompletizujte slovníček pojmov.

Nezabúdajte na klasické SEO metódy. Pri lokálnom SEO je potrebné mať zápis v Google mapách, mať aktualizované údaje o mieste, otváracích hodinách, službách, ktoré ponúkate, možnostiach platby. Nápomocné sú aj fotografie interiéru, ako aj exteriéru.

 

Chcete sa dozvedieť viac? Pozrite si prednášku SEO špecialistu Pavla Ungra. 

Kliknite sem, aby ste získali prístup ku všetkým videozáznamom.

 

Zmenili sme váš postoj k hlasovému vyhľadávaniu? Ak ste ho ešte nevyskúšali, hor sa do toho! Určite ho oceníte doma, ako aj v kancelárii. Oboznámte sa s ním, pochopte jeho podstatu, naberte odvahu a razom budete na ceste k implementácii hlasového vyhľadávania aj pre váš e-shop. 

 

Zdroje obrázkov: pixabay.comwww.freepik.com

 

 
 
 
Newsletter
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia